یکشنبه ۱۶ / ۰۲ / ۱۴۰۳ ساعت 8:50

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
منو اصلی

سالروز شکست خفت بار آمریکا در طبس گرامی باد
سالروز شکست خفت بار آمریکا در طبس گرامی باد

۵ اردیبهشت، یادآور شکست سخت نیروهای متجاوز آمریکایی در صحرای طبس در سال ۱۳۵۹، گرامی باد

۵ اردیبهشت یادآور شکستی سخت برای نیروهای متجاوز آمریکایی در سال ۱۳۵۹ است . بالگردها و هواپیماهای آمریکایی که وارد حریم ایران شده بودند، با طوفان شن در طبس روبرو می شوند و عملیات آنها با شکست روبرو می شود
بيابان طبس، بهترين راوى معجزه اى است که دل تاريخ را به لرزه در آورد.
ماجراى طبس از جمله آشکارترين توطئه هاى شکست امريکااست. دولت امريکا برای چنين مأموريتى متجاوز از ۵ ماه تمام در صحراهاى آريزونا ( جايى که تقريباً شرايط کوير ايران را داراست) تعليمات پيچيده و فشرده اى را به کماندوهاى خود داده بود و از پيچيده ترين تکنيک هاى نظامى اعم از تسليحات نظامى و دفاعى تا صنايع مدرن هواپيمايى استفاده کرده و بودجه نامحدودى را براى اين عمليات اختصاص داده بود. سازمان هواشناسى امريکا وضع جوى ايران بخصوص منطقه فرود در صحراى طبس را کاملاً مورد پيش بينى علمى قرار داده بود و به علت اين که هواى آن شب مهتابى بود، ورود هر نوع هواى غيرمطلوب و وقوع طوفان بعيد به نظر مى رسيده است.
آمريکا در واقعه طبس از آخرين امکانات نظامى و تکنيک هاى جنگى استفاده کرد،به طورى که براى يک چنين عملياتى از طرف کنگره امريکا بودجه هنگفتى در نظر گرفته شده بود.بالگردهايى که براى آزادى جاسوسان امريکايى در نظر گرفته شده بودند ،
طبق ارزيابى متخصصان آمريکايى از بهترين نوع هلى کوپترها و از آخرين مدل آنهابود و مسأله از کار افتادن آنها در جريان عمليات، کاملاً دور از انتظار بوده است.بر اساس ارزيابى کارشناسان ، احتمال پيروزى اين طرح از نود درصد به بالا پيش بينى شده بود.کشورهاى مصر ،عربستان سعودى، ترکيه ، عمان و پاکستان در اين عمليات امکانات خود را در اختيار امريکا قرار داده بودند.برای فرود اضطرارى بالگردها و هواپيماهاى ۱۳۰ ـ C، ۱۴ منطقه در تهران و حوالى آن در نظر گرفته شده بود.

عملیات طبس نام عملیاتی است که در ارتش آمریکا عملیات پنجه عقاب نام داشت ، عملیاتی نظامی نیروی دلتا که قرار بود با ورود به خاکهای ایران و استقرار در کویر گروگان های لانه جاسوسی را رها کنند.
در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹؛ هواپیماها و بالگردهای آمریکایی وارد فضای پروازی ایران شدند تا گروگان های خود را آزاد کنند. دو بالگرد با ورود به حریم هوایی ایران دچار نقص فنی می شوند ولی باقی هواپیماها و بالگردها خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی می شود. پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیروها را می‌دهد؛ ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند. در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و ۴ بالگرد ناتوان از پرواز روی زمین باقی می مانند، نیروهای متجاوز آمریکایی با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات بطور کامل شکست می‌خورد.

سرانجام در این جریان برادر پاسدار محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد به شهادت رسید و دو تن دیگر از همرزمانش زخمی شدند.


اشتراک گذاری
ارسال دیدگاه

English»