پنج شنبه ۱۳ / ۰۲ / ۱۴۰۳ ساعت 20:27

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
منو اصلی

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی؛
جشنواره ملی زرشک در روستای افین،بزرگترین باغ زرشک دنیا آغاز بکار کرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی؛ محمد ابراهیم ابراهیمی سرپرست اداره کل امور عشایر استان بهمراه حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن فاطمی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل امور عشایر در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی زرشک که در روستای افین شهرستان زیرکوه، بزرگترین باغ زرشک دنیا و با حضور تنی چند از مسئولان کشوری و استانی برگزار گردید، شرکت نمودند.
در این جشنواره اداره امور عشایر زیرکوه نیز با برپایی سیاه چادر عشایری و حضور عشایر زیرکوه با پوشش و لباس سنتی مخصوص آن منطقه، شرکت کردند.
در این جشنواره معاون وزیر جهاد کشاورزی خطاب به حاضرین گفت: ما در طول سال‌های بعد از انقلاب بخش کشاورزی را به عنوان بخشی مستقل در نظر گرفتیم ولی اگر قرار باشد اتفاق بزرگی بیفتد باید قوه مقننه و قوه مجریه و همچنین وزارت جهاد کشاورزی با یکدیگر نقش آفرینی کنند.

خیام نکویی افزود: امروز دولت از بخش کشاورزی و امنیت غذایی حمایت می‌کند و در حوزه دانش بنیان باید حداقل ۲۰ شرکت در رابطه با محصول زرشک راه اندازی و فعال و بخش وسیعی از درآند عاید بخش کشاورزی شود.

وی گفت: امسال ۴۰ مزرعه الگویی پیش بینی کردیم و آمادگی داریم دو مزرعه الگویی زرشک را ثبت و حمایت ویژه کنیم تا بتوانیم مشکلات و چالش را برطرف کنیم تا اقتصاد منطقه دچار مشکل نشود.

 

معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: خراسان جنوبی استانیست با ظرفیت‌های مختلف فرهنگی، گردشگری و جغرافیایی و این یعنی با استانی مواجه هستیم که ظرفیت‌های زیادی دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

شالبافیان افزود:دو چالش کلان در خراسان جنوبی در حوزه گردشگری ضعف زیرساخت‌ها و لزوم معرفی و آگاهی بخشی است که باید در این زمین‌ها عقب ماندگی‌ها را برطرف کنیم.

وی گفت:اینکه ما جشنواره ملی زرشک برگزار کنیم و صرفا جنبه میزبان و میهمان داشته باشد خوب است، ولی حتما باید این مراسم فرصتی برای حضور و جذب گردشگران شود و مشارکت ما با جهاد کشاورزی با این هدف است.

شالبافیان افزود:باید گردشگری کشاورزی در این مناطق مورد توجه قرار گرفته و توسعه یابد و حمایت‌های تسهیلاتی ما به این سمت سوق پیدا خواهد کرد.

فرماندار زیرکوه هم با تشکر از برگزار کنندگان جشنواره و بویژه همراهی صدا و سیما گفت: بدلیل خشکسالی‌های چندین ساله زرشکاران نیازمند حمایت دولت هستند

غیرتی افزود: برنامه‌های ویژه‌ای برای کمک به کشاورزان برنامه ریزی شده که امیدواریم با تخصیص اعتبارات زرشک خراسان جنوبی به جایگاه واقعی خود برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هم افین را خاستگاه زرشک دنیا دانست و گفت: از سطح ۱۹ هزار هکتار باغات زرشک،۹۸ درصد زرشک دنیا یعنی ۸۵ هزار تن زرشک تَر و ۲۲ هزار تن زرشک خشک تولید می‌شود.
جعفری افزود: زندگی ۵۰ هزار خانوار (۲۵۰ هزار نفر) به زرشک وابسته است.

 

اسحاقی نماینده مردم شهرستانهای زیرکوه و قاینات در مجلس شورای اسلامی هم گفت: با توجه به خواص فراوان زرشک و زعفران، اگر در زمینه زرشک و زعفران و عناب هزینه شود ، سرمایه گذاری بسیار خوبی در زمینه سلامت مردم کرده ایم.

 

حجت الاسلام نصیرایی نماینده مردم شهرستان های فردوس ، طبس، سرایان  و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: رمز پیشرفت و توسعه این است که باید فرمایشات امامین انقلاب را خوب گوش و درست عمل کنیم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم جشنواره ملی زرشک را یک جریان تازه در تحول اقتصاد پایه کشاورزان خراسان جنوبی دانست و گفت: برگزاری این جشنواره تنها برای یک شهرستان و یا منطقه ای خاص تحول آفرین نیست بلکه این جشنواره اقتصاد پایه تمام خراسان جنوبی را متحول می کند.

اشرفی از عرضه محصول زرشک خراسان جنوبی در فرودگاه مهرآباد، استان همدان، فارس و اصفهان و سایر استان‌های کشور خبر داد و افزود: غرفه هایی از شهرداری و تعاون روستایی استان های کشور اجاره شده و محصول زرشک استان در حال عرضه و معرفی است.

وی با اشاره به تولید محتوای برنامه‌های تلویزیونی با موضوع زرشک استان، گفت: در هفت روز جشنواره ۹ کمیته پای کار هستند و کمیته های بازارسازی و گردشگری نیز در پایان جشنواره برنامه هایی را اجرا خواهند کرد.

امام جمعه زیرکوه نیز گفت:در توزیع اعتبارات به خراسان جنوبی ظلم شده و لازم است در توزیع اعتبارات برای شهرستان زیرکوه هم تجدید نظر شود.
حجت الاسلام صباغیان با بیان اینکه برای زرشک تاکنون اقدامات اندکی انجام شده، افزود : پول زرشک بیشتر به جیب دلالان می رود و گاهی هم در سردخانه ها خراب می شود.
وی گفت :تاکنون در ایجاد بارگاه زرشک و سردخانه برای نگهداری این محصول اقدام چشمگیری نشده است.

مسئولان کشوری ، استانی و شهرستانی در حاشیه این جشنواره از نمایشگاه توانمندی و ظرفیت های بومی و محلی شهرستان زیرکوه بازدید کردند.

همچنین ساخت بزرگترین شهرک بارگاهی زرشک کشور در روستای افین آغاز شد.


اشتراک گذاری
ارسال دیدگاه

English»