جمعه ۲۸ / ۰۲ / ۱۴۰۳ ساعت 9:17

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
منو اصلی

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی؛
مراسم تکریم و معارفه مدیرکل امور عشایر استان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی امور عشایر خراسان جنوبی، ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی که با حضور معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، از زحمات مهدی عصمتی پور مدیرکل سابق امور عشایر خراسان جنوبی تقدیر و محمد ابراهیم ابراهیمی معاون سابق بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به عنوان سرپرست جدید این اداره کل منصوب شد.
در این مراسم عملکرد‌های شاخص اداره کل امور عشایر در دو سال و شش ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته و نیاز‌های اساسی عشایر استان تحلیل گردید.
دراین جلسه تودیع و معارفه، مهدی میزبان معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه در زندگی عشایری اقلیم و جغرافیا بسیار تاثیرگذار می باشد، عنوان کرد: عشایر خراسان جنوبی متکی به دام هستند و حرفه اصلی آنها دامداری می باشد لذا بزرگ‌ترین طرح آبرسانی پایدار کشور در خراسان جنوبی در سه سال اخیر صورت گرفت.
میزبان افزود: خشکسالی نقطه ضعف عشایر بوده و هست و در این چند ساله خدمات دولت، تکنولوژی و همت خود عشایر باعث حفظ این جامعه شده است.
وی افزود: همچنین بیش از ۱۰ طرح بزرگ عمرانی که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها تا پایان امسال تأمین اعتبار می‌شوند نیز از جمله اتفاقات خوبی است که در حوزه عشایر خراسان جنوبی رخ داده و در حال انجام است.
میزبان در ادامه از اقدامات انجام شده درحوزه عشایر نام برد و گفت: تا آخر دولت انقلابی و با توجه به تفاهم نامه های سازمان با شرکت توانیر قرار است سطح برخورداری عشایر از نعمت برق توسط پنل، سامانه ها و مزارع خورشیدی به بالای ۹۰ درصد برسد.
در ادامه طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به بیان مشکلات عشایر پرداخته و بیان کرد: بیکاری جوانان عشایری، تسهیلات بانکی با سود بالا و تضامین دشوار برای عشایر، دامداری سنتی بدون داشتن توجیه و صرفه اقتصادی، تأمین آب برای عشایر و دام‌ها و تأمین اعتبار برای رفع این مشکل، مبلغ بالای حق بیمه سنواتی عشایر و بیمه نشدن عشایر بالای ۵۰ سال و ترک تحصیل دانش آموزان عشایر به دلیل نبودن امکانات حمل و نقل برای حضور در مدارس گوشه ای از جمله مشکلاتی است که در بحث عشایر وجود دارد که برای رفع آن باید تلاش‌های زیادی صورت بگیرد.
وی اظهار داشت: عشایر طی این سال‌ها، همواره نقش مهمی در احیای اسلام داشته‌اند.

وی گفت: عشایر در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، ۸ سال دفاع مقدس، حضور در انتخابات‌ها و در تمام صحنه‌های انقلاب نقش محوری و درخشان خود را به درستی ایفا کرده‌اند.
طالبی گفت: انتقال نهاده‌های دامی از بنادر نیز با توجه به مسافت طولانی هزینه زیادی را به همراه دارد لذا لازم است در این زمینه به استان توجه ویژه‌ای شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، بیکاری جوانان که باعث حاشیه نشینی آنان شده را از دیگر مشکلات حوزه عشایری عنوان کرد و اظهار داشت: اغلب جوانان عشایری از تمکن مالی کمی برخوردارند و نمی‌توانند برای خود کار و حرفه‌ای راه بیندازند پس لازم است در این زمینه تسهیلات با سود پایین و تضامین آسان‌تر به آنان تعلق گیرد.

به گفته وی؛ با توجه به شرایط اقلیمی استان، دامداری سنتی توجیه اقتصادی ندارد و نیاز است در مباحث آموزشی، موضوع اصلاح نژاد در دستور کار مسئولین امر قرار گرفته و متعاقب آن توانمند سازی‌ها در این حوزه صورت پذیرد تا بتوانند از این آموزش‌ها در راستای توانمندسازی عشایر استفاده کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: عدم تناسب قیمت فروش تولیدات عشایری با هزینه‌های تولید نیز یکی از مشکلات این حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد تا تولید برای این قشر زحمتکش صرفه اقتصادی داشته باشد.

عصمتی پور مدیرکل سابق امور عشایر خراسان جنوبی نیز در این مراسم به تشریح عملکرد اداره کل پرداخته و گفت: از اقدامات شاخص حوزه عشایر می‌توان به ایجاد سامانه پیامکی آبرسانی عشایر، ایجاد سایبان، انعقاد تفاهم نامه همکاری با جمعیت هلال احمر استان برای ارائه آموزش کمک‌های اولیه به جوانان عشایری برای اولین بار در کشور، ایجاد ۱۰ منبع دفنی، جذب ۲۶ میلیارد اعتبار از محل مصوبات سفر سال گذشته ریاست جهموری به استان برای آبرسانی پایدار و توزیع هزار و ۶۵۰ پنل خورشیدی بین عشایر که ۴۵۰ عدد از آن‌ها به زودی تحویل داده می‌شود، اشاره کرد.

وی افزود: تمام تلاشمان را کرده ایم تا کمترین تنش در بحث مراتع را داشته باشیم و همچنین ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات در بحث تولیدات گوشتی را به نفع عشایر استان جذب کنیم.


اشتراک گذاری
ارسال دیدگاه

English»