پنج شنبه ۰۹ / ۰۱ / ۱۴۰۳ ساعت 15:59

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
منو اصلی

پنجم مرداد ماه؛
پنجم مرداد ماه سالروز عملیاد مرصاد و شکست منافقین

«عملیات مرصاد» یا «عملیات فروغ جاویدان» نبردی بود میان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین خلق که در اواخر جنگ ایران و عراق، در تاریخ ۵ مرداد ماه سال ۱۳۶۷ درگرفت. در این عملیات پس از چند روز درگیری درنهایت نیروهای ارتش ایران پیروز شدند و عملیاتی که توسط سازمان مجاهدین خلق طرح‌ریزی و اجرا شده بود عملاً با شکست روبرو شد.

 شش روز پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت توسط ایران و در شرایطی که نیروهای عراقی با زیر پا گذاشتن توافقات این قطعنامه ، مجدداً به خرمشهر حمله کرده و تا آستانهٔ تصرف آن پیش رفته بودند، سازمان مجاهدین عملیاتی با نام فروغ جاویدان را آغاز کرد.

در آن تاریخ نیروهای نظامی موسوم به سازمان مجاهدین خلق فاصله‌ی تنگه پاتاق تا منطقه چهارزبر در ۳۴ کیلومتری کرمانشاه را با سرعت خیلی زیاد طی کردند . علت سرعت بالای حرکت ستون‌های نظامی مجاهدین عدم حضور قوای نظامی در غرب کشور بود. به دلیل هجوم سنگین ارتش عراق به جبهه جنوب (استان خوزستان) بخش عمده‌ای از توان نظامی ایران در جبهه‌های جنوب غربی مشغول دفع تهاجم عراق بودند. به همین دلیل عملاً در برابر حرکت ستون‌های مجاهدین مقاومتی وجود نداشت.

نیروهای ایران در جایی که نیروهایشان برتری نسبی داشت به کمین نشستند و در منطقه چهار زبر، با احداث تعدادی خاکریز و یک خط دفاعی مستحکم در انتظار ایشان بودند. در این جبهه گردان مقداد و گردان حمزه از لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و تیپ انصارالحسین (ع) همدان بودند.

مسعود رجوی در شب آغاز عملیات گفت: “براساس تقسیمات انجام شده ، ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید… کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم در حد توان و اشل یک ابرقدرت است؛ چون فقط یک ابرقدرت می‌تواند کشوری را ظرف این مدت تسخیر کند… از پایگاه نوژه هم ترسی نداشته باشید؛ هر سه ساعت به سه ساعت دستور می‌دهم هواپیماهای عراقی بیایند و آنجا را بمباران کنند. پایگاه هوایی تبریز را هم با هواپیما هر سه ساعت به سه ساعت مورد هدف قرار خواهیم داد… علاوه بر آن، ضد هوایی و موشک سام ۷ هم که داریم … هوانیروز عراق تا سرپل ذهاب به‌ همراه ستون‌ ها خواهد بود. از نظر هوایی ناراحت نباشید؛ چون هواپیماهای عراقی پشتیبان ما هستند و تمام ماشین‌ ها به صورت ستون حرکت می‌کنند”.

این عملیات سه روز به طول انجامید. در این عملیات در ابتدا نیروهای ویژه بعثی که از قبل خطوط مرزی را شکسته و تا سرپل ذهاب پیشروی کرده بودند، متعهد شدند از طریق توپخانه و بمباران هوایی منافقین را تا رسیدن به مقصود پشتیبانی کند. نیروهای مهاجم منافق با استعداد حدود پنج هزار نیروی مسلح در قالب ۳۲ تیپ که هر تیپ با ۱۵۰ نفر تدارک دیده شده بود، در این روز حمله به مرزهای ایران را جهت به اصطلاح فتح سه روزه تهران از مرز خسروی آغاز کردند.

در پی این حمله نیروهای مهاجم در ساعت ۱۴و ۳۰ دقیقه سوم مرداد شهر سرپل ذهاب و در ساعت ۱۸ شهر کرند غرب و شهر اسلام آباد را در ساعت ۲۰ تصرف کردند سپس حرکت سریع به سمت کرمانشاه را آغاز کرده تا به گردنه چهارزبر یا همان تنگه مرصاد رسیدند. پس از کسب اطلاع دقیق از حضور گروهک نفاق که ۱۵۰ کیلومتر وارد خاک ایران اسلامی شده بودند، فراخوان صورت گرفت و بخشی از نیروهای درگیر در مرز جنوب و غرب در داخل کشور در کرمانشاه تجمع کردند.

پیشروی منافقین تنها تا تنگه چهارزبر بیشتر ادامه نداشت و رزمندگان دلاور و مردم غیور ایران اسلامی به ویژه خطه مرزنشین کرمانشاه همچون سدی در این تنگه به کمین نشستند تا عملیات فروغ جاویدان منافقین را برای همیشه به سقوط و شکستی جاویدان برای آنها تبدیل کنند. همزمان با حرکات ‏مذبوحانه منافقین در جلسه ای که در شورای عالی ‏دفاع در شهر کرمانشاه تشکیل شد، تنگه ‏چهارزبر در ۳۴ کیلومتری کرمانشاه به دلیل دارابودن ‏شیارها و ارتفاعات مناسب، بهترین نقطه برای جلوگیری از ‏حرکت و اضمحلال منافقین مسلح شناخته شد و این تنگه‏ به عنوان خط اصلی ‏پدافند انتخاب و تقویت شود. بلافاصله پس از جلسه لشکر ۸۱ زرهی در تنگه مستقر و با الحاق ‏نیروهای لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) و ۲۷ محمد رسول الله (ص) ‏از سپاه پاسداران، ستون نفاق در دشت حسن آباد زمین‌گیر ‏شدند.‏

فرمان عملیات مرصاد با رمز “یا علی ابن ابیطالب” صادر شد، براین اساس یک ستون به طول ‏چهار کیلومتر مسلح به توپ، تانک، نفربر، تفنگ ۱۰۶، ‏خودروهای سنگین حامل مهمات و سایر ادوات نظامی و ‏لجستیکی، جاده دشت حسن آباد را پوشانده بودند که ‏ناگهان صدای غرورآفرین بالگردهای هوانیروز ارتش ‏جمهوری اسلامی ایران در فضا طنین انداز شد.‏

‏بمباران هوایی خلبانان نیروی هوایی چنان دقیق و موثر ‏صورت گرفت که تمام سازمان نظامی منافقین از هم ‏فروپاشید و چند لحظه بعد، بالگردهای کبری هوانیروز ‏از چپ و راست، انبوه نفرات و تجهیزات دشمن را مورد ‏حمله قرار دادند .‏ عملیات غرورآفرین مرصاد تا دو روز بعد ادامه یافت ‏تا اینکه منطقه به کلی از لوث وجود منافقین پاکسازی ‏شد.

عملیات پیروزمندانه “‌مرصاد” به عنوان یکصد و چهارمین ‏عملیات انجام شده در طول هشت سال دفاع مقدس و هفتادمین ‏عملیات آفندی رزمندگان غیور ارتش اسلام از ‏نظر طراحی ، تاکتیک رزمی است و از نظر اجرا نیز می‌توان آن را‏ آخرین عملیات بزرگ و پیروزمندانه در جنگ تحمیلی قلمداد کرد در عملیات مرصاد بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ نفر از نیروهای منافقین کشتته و زخمی شدند که البته در میان کشته شدگان و اسرا تعداد زیادی از کادرهای سازمان و فرماندهای تیپ ها نیز وجود داشت و اینچنین عملیات مرصاد، سازمان مجاهدین خلق ایران را به تحمل شکستی استراتژیک و ننگین وادار کرد .

پس از پایان عملیات، تنگه چهارزبر، تنگه مرصاد نام گرفت تا یادآور کمینگاهی جهنمی باشد که با عملیات برنامه ریزی شده رزمندگان ایرانی، طومار نظامی سازمان مجاهدین خلق را در هم پیچیدند. واژه عربی «مرصاد» به معنی کمین است . این نام به خاطر کمین برنامه ریزی شده‌ ای که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران انجام داده بودند؛ برای این عملیات در نظر گرفته ‌شد.


اشتراک گذاری
ارسال دیدگاه

English»