پنج شنبه ۰۶ / ۰۲ / ۱۴۰۳ ساعت 13:18

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
منو اصلی

تسلیت باد
شهادت حضرت امام جواد علیه السلام

امام جواد علیه السلام، امام نهم شیعیان، که تنها فرزند امام رضا (ع) است، در سال ۱۹۵ هجری قمری در شهر «مدینه» به دنیا آمد. برخی تولد آن حضرت را در ۱۰ یا ۱۵ ماه رجب و برخی دیگر نیز آن را ماه مبارک رمضان دانسته‌اند. نام ایشان «محمد» و کنیه «ابوجعفر» و مشهورترین القابشان «تقی» و «جواد» است. مادر امام جواد (ع) «سبیکه» که از خاندان «ماریه قبطیه» همسر رسول خدا (ص) به شمار می‌رفت، از نظر اخلاقی در درجه والایی قرار داشت و برترین زنان زمان خود بود؛ به گونه‌ای که امام رضا (ع) از او به عنوان بانویی منزه و پاکدامن و بافضیلت یاد می‌کردند.

از القاب دیگر امام جواد (ع)، «زکی»، «مرتضی»، «قانع»، «رضی»، «مختار»، «متوکل»، «منتخب» و «ترجمان القرآن» است. ملقب شدن آن حضرت به جواد (ع) را به دلیل کثرت بخشش و احسان او دانسته‌اند. ایشان نخستین امام از سه امام شیعیان است که در خردسالی به امامت رسیدند. از این رو، وی در دوران امامت خود با دشواری‌های منحصر به فردی مواجه بود. عهده دار شدن منصب ولایت در خردسالی، دستاویز مغرضانی شد که با جریان امامت در خاندان رسول خدا (ص) مخالف بودند؛ این امر در کنار گسترش جهان اسلام و ورود اعتقادات و باورهای مذاهب و ادیان دیگر، ترجمه آثار فلاسفه یونان بر پیچیدگی اوضاع می‌افزود. ایشان در ٣٠ ذوالقعده ۲۲۰ هجری در بغداد به شهادت رسیدند و پیکرشان را در کنار جد بزرگوارش، امام موسی بن جعفر (ع) در کاظمین به خاک سپردند.

تسلیت شهادت امام محمد تقی (ع)

ای باب‌الحوائج، یا جواد الائمه! ای بهارِ نُهُم، تو را شهید کردند؛ در حالی که هنوز بیش از ۲۵ گُل در باغِ عمرت شکوفا نشده بود.

شهادت امام جواد (ع) تسلیت باد


سلام بر امام جواد (ع) که «جود» قطره‌ای بود در پیشانی بلندش و «علم» غنچه‌ای بود از گلستانِ وجودش و «حلم» گوهری بود از گنجینه فضایلش.

شهادت نهمین امام شیعیان تسلیت باد


خورشید سپهر عدل و داد است جواد
سر لوحه دفتر رشاد است جواد
در جود و سخا کسی به پایش نرسد
چون مظهر جود حق جواد است، جواد

شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت باد


اشتراک گذاری
ارسال دیدگاه

English»