شنبه ۰۷ / ۰۷ / ۱۴۰۳ ساعت 14:51

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
منو اصلی

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی؛
هفته تکریم و منزلت سالمندان (۷ الی ۱۳ مهر) گرامی باد

هفته تکریم و منزلت سالمندان (۷ الی ۱۳ مهر) گرامی باد

روزشمار و هفته سالمندان ۱۴۰۳

روز جهانی سالمندان در اول اکتبر (مصادف با نهم مهر) هر سال گرامی داشته می‌شود. این روز به منظور افزایش آگاهی در مورد چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی سالمندان و همچنین احترام به حقوق آن‌ها تعیین شده است.
در ۱۴ دسامبر ۱۹۹۰، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۱ اکتبر به عنوان روز جهانی سالمندان در قطعنامه شماره ۴۵/۱۰۶ ثبت کرد
به گزارش میگنا هدف از برگزاری این روز، جلب توجه جامعه به نیازها و حقوق سالمندان است. هر ساله یک شعار خاص برای این روز انتخاب می‌شود. برای مثال، شعار سال ۱۴۰۳ (۲۰۲۴) “تحقق وعده‌های اعلان جهانی حقوق سالمندان” خواهد بود
نکته قابل توجه اینکه شورای جهانی سالمندی از سال ۱۹۸۲ در سازمان ملل شروع به کار کرد و ۸ سال بعد با تصمیم این شورا روز اول اکتبر هر سال را روز جهانی سالمندان نامیدند، به همین دلیل در تقویم کشور ما نیز از روز جهانی سالمند به مدت یک هفته « هفته ملی سالمندان » نامیده شده است و در این هفته با برگزاری برنامه های متنوع به مشکلات این قشر مهم و محترم جامعه می پردازند.

در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، هفته‌ای تحت عنوان “هفته ملی سالمند” به این مناسبت برگزار می‌شود که شامل برنامه‌های مختلفی برای تجلیل از سالمندان و ارتقاء آگاهی عمومی درباره مسائل مرتبط با آن‌ها است.
روند رو به رشد جمعیت سالمندان در جهان، که ناشی از افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ زاد و ولد است، نیاز به توجه ویژه به این گروه از افراد جامعه را ضروری می‌سازد. برگزاری روز جهانی سالمندان فرصتی است برای افزایش آگاهی عمومی درباره چالش‌ها و نیازهای این قشر، از جمله سلامت، حقوق اجتماعی و اقتصادی. این روز به ما یادآوری می‌کند که سالمندان نه تنها بخشی از تاریخ و فرهنگ ما هستند، بلکه دارای تجربیات و دانش ارزشمندی نیز می‌باشند. با ارتقای کیفیت زندگی سالمندان و ایجاد محیطی حمایتی، می‌توانیم جامعه‌ای پایدارتر و انسانی‌تر بسازیم که در آن همه افراد، صرف‌نظر از سن، مورد احترام و توجه قرار گیرند.

این روز همچنین فرصتی است برای بررسی چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی که سالمندان با آن‌ها مواجه هستند و تلاش برای بهبود کیفیت زندگی آن‌ها در جامعه.

عناوین هر روز در هفته‌ی سالمندان؛۱۴۰۳
شنبه هفتم مهرماه: حمایت سالمندان از جوانی جمعیت
یک‌شنبه هشتم مهرماه: رسانه و فرهنگ‌سازی تکریم سالمندان
دوشنبه نهم مهرماه: مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه
سه‌شنبه دهم مهرماه: تکریم سالمندان در دستگاه‌های اجرایی
چهارشنبه یازدهم مهرماه: آموزش و توانمندسازی سالمندان
پنج‌شنبه دوازدهم مهرماه: حمایت‌های اجتماعی رفاهی سالمندان
جمعه سیزدهم مهرماه: دسترسی عادلانه سالمندان به محیط‌های مناسب‌سازی‌شده

ایجاد محیط‌های حمایتی، فراهم کردن خدمات بهداشتی مناسب و تشویق به فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند به سالمندان کمک کند تا احساس تعلق و ارزشمندی کنند. همچنین، آموزش مهارت‌های جدید و ترویج سبک زندگی فعال، به افزایش تاب آوری و  اعتماد به نفس و استقلال آن‌ها کمک می‌کند. با احترام به تجربیات و دانش سالمندان، می‌توانیم جامعه‌ای سالم‌تر و پایدارتر بسازیم.


اشتراک گذاری
ارسال دیدگاه

English»